Tijdens mijn kennismakingreeks met headhunters in mijn netwerk kwam ik in contact met David De Bisschop. David vertelde me zijn aanpak en dat hij zelf ook verschillende IT sales rollen heeft gehad in zijn carrière. Hij is, net als ik, ervan overtuigd dat je geen producten verkoopt, maar oplossingen.
Als je een oplossing wil verkopen moet je in eerste instantie de behoefte van je potentiële klant goed in kaart kunnen brengen. Hij traint ook sales profielen om daar beter in te worden vandaar ook zijn bedrijfsnaam Solution Sellers.
David vroeg of ik een Online Sales DNA Assessment wou doen. In dit assessment worden mijn antwoorden afgezet tegen de best scorende profielen en wordt er gekeken bij welke van de 18 sales profielen ik het beste pas. Er zijn geen goede of foute antwoorden, maar ik had het wel goed gedaan 🙂 en er was een fit met 13 van de 18 profielen.
Tijdens het gesprek kwam er al een mogelijks kandidaat bedrijf in aanmerking ERP en QRM, maar dat was nog een pril contact.
Een week later kreeg ik telefoon van David of ik interesse had in een bedrijf in de IoT wereld, iets minder complex dan hetgeen ik gewend was, maar wel zeer uitdagend, meer op voorraadhoudende klanten gericht en een combinatie van software en hardware. Ik kende Phidata nog niet, maar de eerste blik op hun website vond ik wel interessant. IoT is ook een leuk onderwerp en de combinatie van software en hardware leek me ook wel wat.
“Zet maar een meeting op”, zei ik. Twee weken later had ik een eerste gesprek met de sales manager. Het kennismakingsgesprek van een uur werd al snel 3u. We hadden meteen een klik.
Lieven