Onze dank voor uw interesse in Solution Sellers.

Een totnogtoe nog vrij onbekend bedrijf bezorgt je out-of-the-blue een gedetailleerde Request For Proposal (RFP) voor een software oplossing. Waar in het aankoopproces bevindt dat bedrijf zich (zie blog hierover).
Een nipte meerderheid tijdens een poll deelde mijn mening hierover, zijnde “einde”. Anderen meenden toch wel dat het bedrijf wel degelijk in het โ๐ฎ๐ช๐ฅ๐ฅ๐ฆ๐ฏโ van hun aankoopproces is. Ik begrijp deze mensen wel, want waar eindigt trouwens โ๐ฎ๐ช๐ฅ๐ฅ๐ฆ๐ฏโ en begint โ๐ฆ๐ช๐ฏ๐ฅ๐ฆโ? ๐
Ik heb doorheen mijn carriรจre zelf heel wat RFPโs beantwoord en IT sales teams hierbij geholpen. Wat ik telkens cruciaal vind bij de kwalificatie van een RFP zijn deze drie kernvragen:
1๏ธโฃ In hoeverre benadert het bedrijf je ideaal klantenprofiel (zie blog hierover)?
2๏ธโฃ Kun je leveren wat gevraagd wordt?
3๏ธโฃ ๐๐ฎ๐ป ๐ท๐ฒ ๐ฑ๐ฒ ๐ฅ๐๐ฃ ๐๐ถ๐ป๐ป๐ฒ๐ป?
Ik hoor dat nog steeds teveel sales professionals bij een positief antwoord op vraag 2 al meteen aan de slag gaan met hun offerte. Het opstellen van een offerte voor een (enterprise) software oplossing is vaak een intensief proces, waarbij meerdere mensen betrokken zijn en dus voor je bedrijf een pak geld kost. Daarom is vraag 3 de belangrijkste. Je denkt misschien: “๐๐ช๐ฏ๐ฏ๐ฆ๐ฏ ๐ฌ๐ข๐ฏ ๐ซ๐ฆ ๐ฏ๐ฐ๐ฐ๐ช๐ต ๐ฃ๐ข๐ข% ๐ป๐ฆ๐ฌ๐ฆ๐ณ ๐ท๐ฐ๐ฐ๐ณ๐ข๐ง ๐ธ๐ฆ๐ต๐ฆ๐ฏ.” Klopt. Maar je kan wรฉl leren herkennen wanneer je nauwelijks kans maakt.
Stel jezelf deze vragen vรณรณr je je offerteteam inschakelt:
Soms wil een prospect/klant met een kanon een mug doden, of omgekeerd, met een 2PK’tje de 24u van Zolder winnen. Zoals in deze blog al gemeld is de inhoud dikwijls beรฏnvloed door een andere partij. Slaag jij erin om via dat gesprek de RFP-vereisten aan te passen naar wat ze รฉcht nodig hebben, waarbij je echt relevant bent voor hen? Je hebt op die manier de DMU even terug getrokken naar het โ๐ฎ๐ช๐ฅ๐ฅ๐ฆ๐ฏโ of zelfs โ๐ฃ๐ฆ๐จ๐ช๐ฏโ van hun aankoopproces en terug naar het โ๐ฆ๐ช๐ฏ๐ฅ๐ฆโ. Wanneer je als extra ook de evaluatiecriteria over de ontvangen offertes hebt beรฏnvloed, ๐ฑ๐ฎ๐ป ๐๐๐ถ๐ท๐ด๐ ๐ท๐ฒ ๐ธ๐ฎ๐ป๐ ๐ผ๐ฝ ๐ฑ๐ฒ ๐ฅ๐๐ฃ ๐๐ถ๐ป๐๐ ๐ฒ๐ ๐ฝ๐ผ๐ป๐ฒ๐ป๐๐ถ๐ฒ๐ฒ๐น.
Houdt de DMU daarentegen de boot af en gaan ze niet in op je vraag om elkaar te spreken? Dan is dat een belangrijk niet te negeren signaal.
Onze dank voor uw interesse in Solution Sellers.