Kan je een RFP winnen?

Kan je RFP winnen?

Een totnogtoe nog vrij onbekend bedrijf bezorgt je out-of-the-blue een gedetailleerde Request For Proposal (RFP) voor een software oplossing. Waar in het aankoopproces bevindt dat bedrijf zich (zie blog hierover).

Een nipte meerderheid tijdens een poll deelde mijn mening hierover, zijnde “einde”. Anderen meenden toch wel dat het bedrijf wel degelijk in het โ€œ๐˜ฎ๐˜ช๐˜ฅ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏโ€ van hun aankoopproces is. Ik begrijp deze mensen wel, want waar eindigt trouwens โ€œ๐˜ฎ๐˜ช๐˜ฅ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏโ€ en begint โ€œ๐˜ฆ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ฆโ€? ๐Ÿ˜‰

Ik heb doorheen mijn carriรจre zelf heel wat RFPโ€™s beantwoord en IT sales teams hierbij geholpen. Wat ik telkens cruciaal vind bij de kwalificatie van een RFP zijn deze drie kernvragen:

1๏ธโƒฃ In hoeverre benadert het bedrijf je ideaal klantenprofiel (zie blog hierover)?
2๏ธโƒฃ Kun je leveren wat gevraagd wordt?
3๏ธโƒฃ ๐—ž๐—ฎ๐—ป ๐—ท๐—ฒ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฅ๐—™๐—ฃ ๐˜„๐—ถ๐—ป๐—ป๐—ฒ๐—ป?

Ik hoor dat nog steeds teveel sales professionals bij een positief antwoord op vraag 2 al meteen aan de slag gaan met hun offerte. Het opstellen van een offerte voor een (enterprise) software oplossing is vaak een intensief proces, waarbij meerdere mensen betrokken zijn en dus voor je bedrijf een pak geld kost. Daarom is vraag 3 de belangrijkste. Je denkt misschien: “๐˜ž๐˜ช๐˜ฏ๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜ฏ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ช๐˜ต ๐Ÿฃ๐Ÿข๐Ÿข% ๐˜ป๐˜ฆ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ท๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ข๐˜ง ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ฏ.” Klopt. Maar je kan wรฉl leren herkennen wanneer je nauwelijks kans maakt.

Stel jezelf deze vragen vรณรณr je je offerteteam inschakelt:

  1. Is het bedrijf al klant? Hoe is de relatie?
  2. Kent de DMU (Decision Making Unit) jouw sterktes?
  3. ๐—ž๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐—ด ๐—ท๐—ฒ ๐˜๐—ผ๐—ฒ๐—ด๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐˜๐—ผ๐˜ ๐—ฑ๐—ฒ ๐——๐— ๐—จ ๐—ผ๐—บ ๐—ต๐˜‚๐—ป ๐—ฒ๐—ฐ๐—ต๐˜๐—ฒ ๐—ป๐—ผ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป ๐˜๐—ฒ ๐—ฏ๐—ฒ๐˜€๐—ฝ๐—ฟ๐—ฒ๐—ธ๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ๐—ฎ๐—น ๐˜„๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐—ผ๐—บ?

Soms wil een prospect/klant met een kanon een mug doden, of omgekeerd, met een 2PK’tje de 24u van Zolder winnen. Zoals in deze blog al gemeld is de inhoud dikwijls beรฏnvloed door een andere partij. Slaag jij erin om via dat gesprek de RFP-vereisten aan te passen naar wat ze รฉcht nodig hebben, waarbij je echt relevant bent voor hen? Je hebt op die manier de DMU even terug getrokken naar het โ€œ๐˜ฎ๐˜ช๐˜ฅ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏโ€ of zelfs โ€œ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜จ๐˜ช๐˜ฏโ€ van hun aankoopproces en terug naar het โ€œ๐˜ฆ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ฆโ€. Wanneer je als extra ook de evaluatiecriteria over de ontvangen offertes hebt beรฏnvloed, ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐˜€๐˜๐—ถ๐—ท๐—ด๐˜ ๐—ท๐—ฒ ๐—ธ๐—ฎ๐—ป๐˜€ ๐—ผ๐—ฝ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฅ๐—™๐—ฃ ๐˜„๐—ถ๐—ป๐˜€๐˜ ๐—ฒ๐˜…๐—ฝ๐—ผ๐—ป๐—ฒ๐—ป๐˜๐—ถ๐—ฒ๐—ฒ๐—น.

Houdt de DMU daarentegen de boot af en gaan ze niet in op je vraag om elkaar te spreken? Dan is dat een belangrijk niet te negeren signaal.


Eens afstemmen over jouw RFP?

Registreer en blijf op de hoogte

Onze dank voor uw interesse in Solution Sellers.